zondag 27 mei 2012

Zelf wasmiddel maken met marseillezeep

Op diverse blogs las ik over het zelf maken van wasmiddel. Ik vond het een intrigerend idee. Zelf je eigen wasmiddel maken. Zou dat dan echt werken, is dat niet heel veel gedoe en zou het wel schoon wassen? Motieven om zelf wasmiddel te maken zijn: precies weten wat erin zit, milieubewust en goedkoop. Met name de eerste reden vind ik belangrijk. Ik geloof gewoon niet dat al die chemische toevoegingen goed voor ons zijn.

Ik las van alles over marseillezeep, soda en soms ook borax. Kortom tijd om me er eens in te verdiepen en te gaan experimenten.Wie weet is het wel ons. Voordat ik het recept en onze ervaring ermee deel, eerst iets over de (mogelijke) ingrediënten

Marseillezeep
Marseillezeep is een natuurlijk product en bevat geen kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Je hebt witte en groene marseillezeep. De witte bestaat uit plantaardige olie, kopra (gedroogde kokosnoot) en palmolie. De groene uit uit olijfolie, kopra en palmolie. Marseillezeep is 100% biologisch afbreekbaar en zeer geschikt voor de gevoelige huid door de voedende werking van de palmolie.
Je koopt marseillezeep bij bijvoorbeeld De Tuinen of de natuurwinkel. Op de meeste websites staat dat je wasmiddel met witte marseillezeep maakt. Ook kun je online geurende marseillezeep kopen, die bevat een geparfumeerde olie die goed door de huid verdragen wordt.

Soda
Is een zout dat onder andere gebruikt wordt als toevoeging aan levensmiddelen. Het staat ook bekend onder de naam Natriumcarbonaat en onder het E-nummer E 500. Veel wasmiddelen en soorten zeep bevatten soda. Het wordt gebruikt om vetten te verzepen.

Borax
Borax is ook een zoutsoort die goed in warm water oplost.  Borax kan toegevoegd worden aan wasmiddel om de waskracht te vergroten. Borax (natriumtetraboraat) is giftig voor nieren en lever van de mens en kan de vruchtbaarheid en het ongeboren kind schaden. Het is een neurotoxische stof die kan worden opgenomen via de (beschadigde) huid.  Ook kan er overgevoeligheid optreden bij gewoon huidcontact. Voor mij genoeg reden om geen borax aan de receptuur toe te voegen.


Recept voor 2,5 liter wasmiddel voor de witte was en 2,4 liter voor de bonte was

  • 80 gram geraspte  Marseillezeep of Marseillevlokken. Op de meeste sites staat dat je witte marseillezeep moet gebruiken. Zelf heb ik wasmiddel met de groene gemaakt.
  • 40 gram soda
  • 5 liter water (kokend)
  1. Kook een liter water. Voeg de geraspte of fijngesneden marseillezeep toe. Roer goed door. En blijf doorroeren tot alle zeep is opgelost. Voeg nog vier liter kokend water toe. 
  2. Giet de helft van het zeepsop over in een andere pan en voeg hieraan de soda toe. Soda heeft een lichtblekend effect en is daardoor geschikt voor de witte was. (Let op: niet alle wasmachines kunnen tegen soda, het tast namelijk de aluminiumonderdelen aan). 
  3. Giet het wasmiddel over in lege, goed omgespoelde, wasmiddelflessen die je hier speciaal voor bewaard hebt. Laat afkoelen en doe er daarna de dop op.

Je hebt nu vijf liter zelfgemaakt en ongeparfumeerd wasmiddel. Dit wasmiddel is in principe geschikt voor alle was op lage en op hoge temperaturen. (Al wordt op sommige websites afgeraden het te gebruiken voor handdoeken).  Je hebt ongeveer een wasbolletje per keer nodig.

Hoe bevalt dat zelfgemaakte wasmiddel nou?
Het maken viel me 100% mee. Het was vrij snel en eenvoudig te maken en als bijkomend voordeel werd de RVS pan waarin het maakte ook nog eens glanzend schoon. Dat was nog eens een leuk neveneffect. De marseillezeep bracht meteen herinneringen naar mijn lieve omatje naarboven, blijkbaar gebruikte zij ook weleens marseillezeep. Jammer genoeg leeft ze niet meer, dus kan ik het haar niet meer vragen.

Ik heb het wasmiddel nog maar twee dagen geleden gemaakt, dus langdurige ervaring heb ik niet. Ik had echter wel een wasachterstand, dat heb je na een weekje vakantie dus heb al aardig wat wasjes weggewerkt. Allereerst begon ik met een ontzettend vieze witte was. De aller- allervieste dingen werden niet helemaal goed schoon, de rest allemaal wel. Dit was een korte was op 40 graden met het middel incl. soda.

Vervolgens heb ik een luierwas gedaan. Een stuk of twintig wasbare luiers met babypoep en -plas en plas en poep van een peutertje. Het babytje poept nog 'mosterd', het peutertje lijkt soms wel een bouwvakker als je ziet wat daar allemaal in die luier zit. Dit was een was op 60 graden van ongeveer 1 uur. Alles picobelle schoon. 1 inlegger had een verkleurde vlek (waar de poep had gezeten). Buiten te drogen gehangen in de zon waardoor ook die ene vlek in de inlegger werd afgebroken.

Diverse bonte wasjes op 40 graden gedurende 30 minuten. Allemaal prima schoon, heel erg zacht. En geurloos. Ook ademende sportkleding gewassen. Die had iets van de geur van de marseillezeep opgenomen. Dat rook aangenaam en subtiel.

Met de hoeveelheden ben ik nog aan het experimenteren. Maar eerste begin is is in ieder geval goed.
Overigens kun je het middel inclusief soda ook in een plantenspuit doen. Het doet ook erg goed dienst als allesreiniger. Je zou de oplossing nog flink wat meer kunnen verdunnen voor deze toepassing. Ik heb dat nu niet gedaan, maar doe dat een volgende keer wel.








7 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend goed idee is dit! Ik las er over op de blog van Mamanon, erg leuk! Heb je toevallig ook nog goede tips waar in Marseille zeep kan halen? Dan ga ik het zeker binnenkort eens uit proberen! O en waar ik ook nog benieuwd naar was, waar bewaar je de wasmiddel in?
    Liefs Micki

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de zeep gekocht bij de natuurwinkel en doe er zo lang mee dat ik die nog steeds in gebruik heb, hahahaha en ik was veel. Tijdens mijn vakantie in Frankrijk zag ik het daar ook in de grote supermarkten en ook met lekkere geurtjes en voor weinig. Ook hebben ze daar van die vlokken. Dus mocht je van de zomer daarnaartoe op vakantie gaan neem dan ook even een blokje mee. Ook online kun je ze kopen. Ik gebruik lege wasmiddelflessen die ik eerder had gebruikt om het wasmiddel in te doen. Die heb ik er speciaal voor bewaard. O en ik heb ook een lege fles spa rood waar ik het wasmiddel in heb opgeslagen.

      Verwijderen
    2. Mamanon, ben je dan niet bang dat je het glas laat vallen?

      Verwijderen
  2. Tuurlijk, geen enkel probleem! Heb je blog nu ook ontdekt ... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vandaag ook marseillezeep gemaakt. Ik lostte 20 gram zeep op in 2,5 liter water. Ni is het aan het indikken. Morgen doe ik er wat soda bij en heet water en dan zal ik eens kijken of ik ermee kan schoonmaken. Ook kocht in in de toko baking soda. Scheelt enorm in prijs als je het in de toko koopt. Ik schrok alleen van de prijs van de Marseillezeep. Een klein blokje kost €4,00 bij de tuinen. Is dat een normale prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi vlindertje lief,

    Ik heb de zeep gemaakt met de olijf variant (alle andere wil ik niet ivm met de aanwezige parfums en glycerine) en de witte hadden ze niet.
    Ik heb 5 liter laten koken tot de zeep helemaal is opgelost.
    In een grote bak van 5 liter, alleen nu drijft er een groene waas over ( lijkt wel de olijfzeep)
    Herken je dit, of zal ik het te kort hebben laten koken (10 minuten)
    Alvast bedankt voor je reactie.

    Wat doe je met zweetoksels:) behandel je die voor of worden die goed schoon/fris?

    Groetjes thamar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maken wasmiddel met zeep, borax, soda en SLS... werkt super en is ecologisch. Inspiratie vonden we in dit recept om zelf wasmiddel te maken

    BeantwoordenVerwijderen