zondag 16 december 2012

Besparing op zorgkosten en uitdaging qua buffer en administratie...

We zijn weer een stapje verder in het terugdringen van de maandelijkse vaste lasten. Dit maal hebben we de zorgverzekering eens goed bekeken.

Ik vond het uitzoeken van de zorgverzekeringen een hoofdpijndossier. Het heeft me diverse bezoekjes aan de website van de rijksoverheid gekost en ook aardig wat uurtjes spitten in de voorwaarden van onze huidige verzekeringen en bij andere aanbieders. Aangezien wij een tamelijk hoog buffer hebben en een goede gezondheid hebben kreeg ik veelal het advies om het eigen risico omhoog te doen en eens kritisch naar de aanvullende verzekering(en) te kijken. Dat voelde heel eng. Zou ik het durven om aanvullende verzekeringen eruit te doen? En de tandartsverzekering dan? Zou ik dat wel echt aandurven? We verwachten het aankomende jaar namelijk wel het een en ander.

Wij werden blij toen we op de site van de rijksoverheid lazen dat je de basisverzekering bij verzekeraar A mag afnemen en een aanvullende verzekering bij verzekeraar B. Onze basisverzekering was namelijk nogal aan de hoge kant, maar over onze aanvullende verzekeringen, met name die van de tandarts, dachten we erg tevreden te zijn. Tot we eens een goede blik wierpen op de tandartsverzekering en bleek dat deze ons een boel geld kostte, maar precies niet datgene vergoedde wat we komend jaar nodig hebben.  Naar een hoger pakket die dit wel biedt overstappen kan wel, maar dan zouden we een jaar met de behandelingen moeten wachten en ondertussen blijf je wel betalen aan de hogere aanvullende verzekeringen. Na eens goed naar onze eigen verzekeringen gekeken te hebben konden we eigenlijk maar 1 conclusie trekken en die was: we betalen teveel en zijn oververzekerd.

Vervolgens gaan we gaan becijferen wat slim zou zijn en hebben we besloten om alleen een basisverzekering af te nemen en alle aanvullende zorgverzekeringen te stoppen. Verder hebben wij het eigen risico (het wettelijk eigen risico is in 2013 350 euro p.p.p.j.) opgehoogd met 500 euro. Verder zijn we overgestapt naar zilverenkruis omdat deze ons aansprak en omdat we via mijn werkgever 10% korting op de basispremie krijgen. Tot slot zijn we overgestapt naar betaling vooraf op jaarbasis, dat scheelde ook weer 3% op de totaalprijs. In totaal zijn we nu voor ons tweeën 1698,00 euro kwijt en hebben we 1322 euro op jaarbasis op de premie bespaard. We zijn dus 110,20 euro per maand goedkoper uit.

Echter we zijn ook minder verzekerd! Het is dus appels met peren vergelijken, dat realiseer ik me goed en we lopen potentieel (als het qua gezondheid blijkt tegen te vallen) wel een financieel risico. We hebben echter een goed buffer en dat buffer willen we verder uitbouwen, door de kosten die op maandbasis bespaard worden naar het buffer door te sluizen.

Dit vraagt echter wel een en ander van onze administratie, want deze kosten wil ik administratief dusdanig regelen dat die niet in de pot voor de hypotheekaflossing of "gewoon buffer" terecht komt. Echter hoe doe je dat zonder nog eens een aparte spaarrekening te nemen. Ik denk dat er niets anders opzit om of onze excelsheet eens te gaan uitbouwen of een stap te nemen en me eens te gaan verdiepen in een boekhoudkundig pakket zoals bijvoorbeeld AFAS. In dat laatste wil ik me nog eens goed gaan verdiepen, ook weer zo'n klus waar ik heerlijk tegenop kan zien, maar die wel rust geeft als je zo ver bent.

Voor nu een pluim voor onszelf dat we dan eindelijk actie hebben genomen om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Het was een hoofdpijndossier. Hopelijk is dat geen voorbode voor wat me komend jaar te wachten staat.

Bespaar jij op je zorgkosten, of is dat voor jou (helaas) geen optie?





2 opmerkingen:

  1. We zijn inmiddels overgestapt voor 2013. Ik vond het ook een vreselijk werkje, dat uitzoeken, maar voor 50 euro per maand was het overduidelijk een goede zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij vond het dus ook al zo'n, niet leuke maar wel nuttige, uitzoekklus. 50 euro per maand is inderdaad een fijne besparing. Leuk dat je hier een kijkje nam en schreef!

      Verwijderen