donderdag 17 januari 2013

Bouillon geweckt


Een week of twee geleden schreef ik dat ik zelf bouillon wilde maken. Drie dagen geleden ben ik daaraan begonnen. Om echt goede bouillon (of bone broth) te trekken haal je botten bij een biologische slager. Liefst verschillende soorten botten. Die doe je in een grote pan met water en daarbij doe je een scheutje citroensap of azijn. Je brengt het aan de kook en laat dat meerdere dagen achter elkaar op een temperatuurtje van ongeveer 80 graden verwarmen. Een crockpot of een petroleumstel kan handig zijn. Zelf gebruikte ik 'snachts de hooimadame om het warm te houden. Het zuur en het lange trekken zorgt ervoor dat een groot deel van de botten uit elkaar valt, alle mineralen en goede stoffen eruit getrokken worden. Dit in combinatie met de natuurlijk aanwezige vetten maakt dat je heel eenvoudig een heel krachtige voedingsbron hebt voor de in vet oplosbare vitamines en dat je mineraalhuishouding goed wordt aangevuld. Bone broth is enorm gezond, onder andere bij maag- en darmklachten, een uitgeputte lever of winterdepressie. Drie dagen geleden is het trekken dus begonnen en vandaag heb ik de bouillon eerst met een gewone zeef gezeefd en daarna gezeefd door een hydrofieldoek (kaasdoeken heb ik niet, maar hydrofieldoeken in overvloed en de werking is nagenoeg hetzelfde). Een mooie vloeistof bleef over. Ongeveer 5 liter.

Drie liter heb ik verdeeld in glazen potjes van de notenpasta die we bij de bioloog kopen en die ik daar speciaal voor bewaard had. In ieder potje 300 milliliter bouillon. Vervolgens de weckpan erbij gepakt, het water aan de kook gebracht, alle potjes op het rekje (zodat de bodem van de pan niet geraakt werd) gezet en gezorgd dat de potjes niet tegen elkaar aanstonden. Een paar potjes kwamen naar boven drijven. Dit komt doordat het gewicht van de potjes aan de lage kant is met alleen maar bouillon erin. Dat ben ik tegengegaan door er een bord op te leggen. Vervolgens heeft het water in de ketel 30 minuten gekookt en heb ik de potten er daarna uitgehaald met de tang. Alle deksels zijn heel mooi vacuum getrokken en ik heb nu een mooi voorraadje met bouillon om de komende periode te gebruiken. Handig om door stoofpotjes en curryschotels te doen. Maar ook lekker om rijst in de koken. Dan neemt de rijst ook alle goede voedingsstoffen op. En morgen ... morgen even we lekkere heldere groentensoep. Maak ik meteen alle restjes groenten op die nog in de lade liggen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten